Stemmen din er et instrument
Stemmen din er et instrument

Du har sju sekunder på deg til å fange lytterens oppmerksomhet. Det fortalte Tracey Lee og Nails Mahoney på Radiodager i dag. Et av rådene var å bruke stemmen for å skape følelser. 

Hvor mye interessant kan du få inn mellom to låter, hvis du bare har 30 sekunder til rådighet? Hvordan kan du få fram din personlighet, selv om det er musikken som er stjernen i showet? Og hvor mye rekker du egentlig si på seks sekunder?

Det var utgangspunktet for sesjonen «Ride The Intro» med programleder-coach Tracey Lee og Nails Mahoney på Radiodager 2022. Flere hundre norske radiofolk fikk høre en rekke eksempler på hvordan det gjøres i flere andre land, som USA, Storbritannia, Mexico og Nederland.

For definisjonens skyld snakker vi her om hvordan man kan bruke introduksjonen av en låt til å gjøre noe mer enn bare å fortelle hvilken låt som kommer. Det viktigste ifølge Lee og Mahoney er at du vet hva du ønsker å formidle, altså hva lytteren bør sitte igjen med. Det er ikke slik at du må ha et manus men du må vite hvor du skal og hvilken følelse du vil formidle.

Uansett hvor lang tid du har på introen eller linken mellom to låter så er det viktig å huske at du må fange lytternes oppmerksomhet innen sju sekunder ellers så vil de ikke høre etter. Her kan man tenke overskrifter som i en avis. Skaper man nysgjerrighet så vil lytteren henge med utover.

Et spørsmål kan være en god start på en slik link, det kan også være et utrop eller noe annet som skaper oppmerksomhet, som dead air. Men, da skal det som kommer etterpå  selvfølgelig være ekstraordinært.

En effekt som kan være veldig nyttig er å bruke stemmen. Den er et instrument, påpekte Mahoney og Lee. Som eksempel snakket de om at du kan være mild i stemmen foran en rolig sang. Generelt så er det effektfullt å høres ut som sangen som spilles. Vi fikk høre flere gode eksempler på Radio DJs der introen gikk i ett med sangen som fulgte.

En intro kan brukes til en god historie, til å gi lytteren en god følelse eller for å tease noe som kommer. Noen ganger alle tre i løpet av få sekunder.

Skal man tease så er det nå ikke lenger relevant å friste med musikken som kommer om 20 minutter. De som vil høre på den kan da heller gå på Spotify. Det samme gjelder nyheter som man kan google. Det er bedre å tease med noe unikt de bare kan få på din radiostasjon, som din personlige opplevelse eller meninger.

Partnere og sponsorer 2023

Bli sponsor for Lyddager og Prix Norge? Les mer her

Lyddager, tidligere kjent som Radiodager, er landets største fagkonferanse for lyd- podkast og radio. Under konferansen deles også Norges offisielle lydpriser ut, som belønner det beste fra norsk radio og podkast i over 25 ulike kategorier.

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Lyddager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS

0
    0
    Din ordre