Ørets Marked med Bjarte Øgrey og Vilde Batzer
Ørets Marked med Bjarte Øgrey og Vilde Batzer

Bjarte Øgrey, markeds- og analsyedirektør i Bauer Media og Vilde Batzer, podcastansvarlig i NRK, tok scenen fredag etter lunsj for å fortelle om lyttemarkedet i Norge. Er det slik mytene tilsier, at bare eldre mennesker hører på radio? Hvilken podcast er den største podcasten i Norge? Er dette egentlig mulig å måle?

Foredraget startet med at Bjarte Øgrey gikk igjennom metodene vi i Norge har brukt til å måle lyttere. I Norge startet vi først med CATI (Computer Aided Telephone interview), hvor man gjorde 45.000 personundersøkelser hvert år. CATI ble brukt fra 1993 til 2005. Videre vi i Norge over til PPM (Personal People Meter) via Kantar fra 2006 til 2018, og fra PPM via Nielsen i 2019. Dette er teknologi som kalles cBET- teknologi, som sikrer en mer presis registrering av lyttertilfeller enn hva som har vært mulig tidligere.

Bjarte tok videre for seg de tre største mytene angående radiolytting i Norge, som er en utfordring for den komersielle delen av radiobransjen i dag: Myte 1) Ingen hører på radio. Myte 2) Bare gamlinger hører på radio. Myte 3) Nye lydmedier dreper radio.

Bjarte viste til tall og statistikk som undergraver disse mytene. 96% av alle nordmenn over 10 år lytter på radio månedlig. Radio er også Norges største massemedia. Snittalderen er på bare 54 år, og lydkonsumet per person har også økt fra 98 til 109 minutter fra 2012 til 2019.

I andre del av foredraget, tok Vilde Batzer for seg utviklingen som foregår av en nasjonal toppliste for podcaster i Norge, kalt «Podtoppen». Denne skal presenteres som en nøytral tredjepart. Fra 2015 har podcastbruken fordoblet seg, og 47% av ungdom fra 20 til 29 år lytter daglig til podcast. Derfor er det på høy tid at det utvikles en trygg nasjonal podcast-toppliste alle burde kunne forholde seg til. I dag måler produksjonsselskapene lyttere svært forskjellig, og man har derfor ingen nasjonal standard.

Det var NRK som startet utviklingen av en felles podcast-toppliste, og inviterte Media Group, P4, Moderne Media(Podspace) og Schibsed Media Group til å bli med på denne utviklingen av en felles løsning. Løsningen går ut at man bruker IAB-standarden, og ved å måle serverlogger. Målet er å få så mange som mulig til å ta en del av Podtoppen, men dette er ikke like enkelt. Serverloggene må utleveres, og det er ikke alle selskapene som har vært like villige. Målet er å kunne annonsere en slik løsning i desember 2019 eller januar 2020.

 

Foto: Tor Erik Schrøder

Partnere og sponsorer 2022

Bli sponsor for Radiodager? Les mer her

Test

Radiodager er landets største fagkonferanse for lyd- podkast og radio. Under konferansen deles også Norges offisielle lydpriser ut, som belønner det beste fra norsk radio og podkast i over 20 ulike kategorier.

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Radiodager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS

0
    0
    Din ordre
    Venteliste Fyll inn navn og gyldig e-postadresse for å sette deg på venteliste