Hvordan beholde lytteren?

På Radiodager 2019s første foredrag bruker radioguru Tracy Johnson resultatene fra store lytterundersøkelser til å vise oss hvordan vi unngår at publikum forlater kanalen.

Johnson åpner med å snakke om hvordan radio i et skiftende medielandskap konkurrerer med alle medier, hvor konkurransen ikke bare foregår radiokanalene imellom. I dette markedet trenger vi å finne strategiske løsninger for å påvirke lytterne og, viktigst av alt, holde på oppmerksomheten deres.

For å finne ut hva som får lytterne til å bli på kanalen, har studien startet i motsatt ende. Når mister lytteren interessen, og når tuner de ut fra kanalen?

– Tune out happens when tune in doesn’t, sier Johnson. I uttrykket «tune in» peker han på hvordan man kan lytte oppmerksomt til det som blir sagt, og lytte aktivt. Får du lytteren til å bli nysgjerrig på hva som kommer, har du kommet en lang vei.

Å fenge lytteren er alfa omega når man går inn på et nytt tema. Studiene viser at vi har omtrent syv sekunder til å sikre oss lytterens oppmerksomhet, eller eventuelt syv sekunder til å unngå å miste den.

I overgangen fra musikk til et nytt stikk er risikoen ekstra stor for å miste lyttere, enten ved «fysisk tune out» (å skifte kanal eller skru av) eller ved «mental tune out» (at lytteren slutter å høre etter). Det er altså gjerne de første syv sekundene etter en låt vi må fenge lytteren, og sørge for at de vil lytte aktivt videre.

Å holde tempoet oppe og komme til poenget er også momenter Johnson trekker fram som essensielle for å holde på lytterne. Han understreker at det han mener med «tempo» ikke ligger i å snakke fort eller skynde seg forbi viktige poenger, men å skape framgang i historiene. Han oppfordrer også blant annet til å begrense antallet poenger i en historie og antallet personer i et stikk for å unngå forvirring.

– Forvirring dreper, sier Johnson. Han beskriver lytterne som grådige vesener, og da blir det opp til oss å ikke kaste bort tiden deres. Blant annet ved å unngå å snakke i munnen på hverandre, skli ut eller gå lange omveier mot poenget i historiene, kan vi gjøre innholdet mer oversiktlig for lytteren.

Oppsummert må vi altså gripe tak i publikum og sikre oss oppmerksomheten deres, og det spesielt fort i overgangene mellom temaer, stikk eller programmer. Samtidig som Johnson oppfordrer til å holde stikkene så kort som mulig, sier han også at de skal være så lange som de trenger å være for å kunne fortelle historien. Grunnlinjen er og blir å holde publikum underholdt.

Partnere og sponsorer 2021

Bli sponsor for Radiodager? Les mer her

Test

Radiodager er det årlige samlingspunktet for deg som jobber med radio, podkast eller lyd. Her kan du skjerpe dine faglige kunnskaper, få nye ideer, og ikke minst en anledning til å mingle med andre kolleger

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Radiodager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS

0
    0
    Din ordre