Oslo 14. - 15 september 2017

IDEMARATON PÅ RADIODAGER


(16 september, 2016 - 18:48)



Valgrap, bruk mer bilder og legg lytterne i en kiste var blant idèene som ble presentert. 

Det var Bauer Media som hadde laget rap med topp-politikere i forbindelse med valget i Danmark. Hensikten var å få flere til
å bruke stemmeretten sin. Den ble playlistet på alle Bauers stasjoner i Danmark og videoen ble spredt på sosiale medier.
 
20 % av alle dansker så denne videoen, fortalte Kristoffer Vangen, som også mente at den hadde fått nye velgere til å stemme.
 
En litt mer kontroversiell idè var å få tak i en kiste, få lytterne til å legge seg opp i og lukke igjen. Poenget var å la dem da
gjette når det er gått en time. Og lytterne kunne være med og gjette, og vinner dersom konkurransedeltageren bommer.
 
Dette stuntet ble gjennomført på en radiostasjon i Manchester og webtrafikken deres økte med 66 % på grunn av dette stuntet, opplyste Vangen.
 
Ragnhild Veire, kanalsjef i NRK Klassisk, fortalte litt om hvordan de har tenkt når de nå skal lage en fullverdig kanal av NRK Klassisk, som neste år
får programskjema fra morgen til kveld.
 
Blant hennes råd er at du må kjenne lytteren din, og du kan bli overrasket over hva du finner. NRK Klassisk-lyttere vil for eksempel ha oppdatert morgenradio, har det
vist seg, forteller Veire. Hun anbefalte også å teste ut programmer før du slipper dem på lufta!
 
Pernille Scheele i NRK`s desk for sosiale medier mener at man må lykkes på sosiale medier. Hun var også klar på at man må ha en
strategi om hva man vil at det sosiale mediet skal gjøre for deg.
 
Sosiale medier forandrer seg over tid. Hun fortalte f.eks at statuser som "vi skal gjøre dette på lufta om 30 sekunder, hør på oss" er helt
meningsløse i våre dager, på grunn av hvordan medier som Facebook og Twitter fungerer.
 
Det visuelle er svært viktig, et bilde oppfattes 6000 ganger raskere enn tekst, sa Scheele, og hun anbefalte å også tekste
lyden man legger ut. Danmarks Radio hadde gjort et eksperiment med dette og det viste seg at responsen var mye bedre dersom lydinnslaget var tekstet.
 
Silje Ese i Verdens rikeste land, NRK hadde flere idèer til reportasjer. Hun mener at noe av det beste man kan gjøre er å gå ut og bli kjent med nye folk.
Du bør også bruke deg selv i reportasjene. Hun gikk til legen sju måneder gravid og spurte ham hvorfor hun har blitt så feit.
 
 
Martine Onstad i P5 Bergen kaller seg en youtuber og er veldig opptatt av å få folk fra YouTube og inn i radioen. Hun fortalte at de lager videoer
der de er synlig i bybildet. En idè hun nevnte er Dilemma-torsdag, der lytterne får dilemmaer som f.eks "hvis du måtte, ville du kuttet ut internett eller flyturer?".
Det kan være noe så enkelt som "fredag - taco eller pizza". slike ting er tatt fra Youtube men fungerer også bra på radio, fortalte Onstad.

Søkeskjema


Følg med!

Motta vårt nyhetsbrev, skriv inn din mailadresse her:
Opprett ny konto
Følg oss på