Oslo 14. - 15 september 2017

Hvordan markedsføre seg bedre


(16 september, 2016 - 18:45)



Radiokonsulenten Nik Goodman ga tips om hvordan man kan markedsføre radioprogram bedre.

Nik Goodman er en internasjonal radiokonsulent som har undersøkt markedsføring blant ulike radiokanaler.

Han har summert fem viktige råd for å markedsføre radioprogram bedre:

Hva skal til for å flest mulige lyttere?

1) Ha klart fokus og definer hvem du er og hva slags program du har
 
Goodman mener at man blir sterkere som program jo mer man spisser og definerer
 
programmet.
 
– Se for eksempel på hurtigmatkjeden Subway, sier Goodman og fortsetter med at
 
Subway har blitt en av de største hurtigmatkjedene i verden etter de valgte å
 
spesialisere seg på sandwicher.
 
2) Gjør ting på en annerledes måte for å bli husket og snakket om.
 
Goodman presiserer at det er mange som kan lage god og nyttig radio, men om det ikke
 
skiller seg ut vil ikke folk høre om det.
 
– Få folk til å snakke om ditt program. Det trenger ikke være etter hver sending, men
 
folk bør snakke om ting dere har gjort helst et par ganger i uka, sier Goodman.
 
3) Del programmet ditt til folket, og få folk til å assosiere noe med programmet
 
ditt
 
– Det beste er om folk føler at de blir bedre av å høre på programmet ditt. Eller om de
 
føler noe annet når de hører på. Dette kan man enkelt gjøre noe med, ved å reklamere på
 
den riktige måten, sier Goodman.
 
4) Vær konsekvent i det du gjør
 
Goodman mener at det å være konsekvent lønner seg i det lange løp.
 
– Det er kanskje litt kjedelig, men det lønner seg veldig. På den måten vet lytteren hva de
 
får når de hører på programmet, eller kanalen. Det er veldig sikkert for lytteren, sier
 
Goodman. Han sier videre at man skal fortsatt prøve ut nye ting, men at man ikke bør gå
 
langt i fra det gamle og kjente.
 
5) Tenk mer på hvordan du kan underholde lytteren
 
Å underholde lytteren er viktig. Med større nettverk på sosiale medier, har det også
 
åpnet for enda flere kanaler å nå frem til lytteren på.
 
– Vær tilgjengelig på flere plattformer. Tenk på hvordan din radioproduksjon kan
 
underholde og nå frem til publikummet på flere plattformer, sier Goodman.

Søkeskjema


Følg med!

Motta vårt nyhetsbrev, skriv inn din mailadresse her:
Opprett ny konto
Følg oss på