Oslo 14. - 15 september 2017

Fremtidens radio - tall og trender


(14 september, 2017 - 14:39)



Radiodager 2017 er i gang, og første sesjon ut graver dypt i trender, tendenser og tall.

— Vi opplever en kjemperevolusjon!

Dansken Peter Niegel er en av Europas ledende radioanalytikere. I dag jobber han som senior Medieforsker I DR Medieforskning. Gjennom tall, analyser og verdensledende forskning har han kommet frem til fire forskjellige trender han i dag deler med deltakerne ved årets Radiodager.

— Fake news og sosiale medier utfordrer nyhetshverdagen slik vi kjenner, men hva kan vi gjøre med det?

Med en proaktiv tilnærming har Niegel forsøkt å få bukt med spørsmålet. Både i USA og i Danmark har forskere måttet ty til hjerneforskning, og det er spesielt de unge som forsøkes å tekkes.

— Det viser seg at unge i dag ikke påvirkes like godt av de fem velkjente nyhetskriteriene, forteller forskeren.

— Vi ser at ting som: trender, meningsinnhold, engasjement og overraskelser er det som skal til for at unge skal ta del i nyhetene.

Tendens nummer to omhandler selve radiomediet. Apper og ny teknologi utfordrer radioens priviligerte plass som medium, mens hvor og når man lytter til radio forflytter seg stadig.

 

Prat kontra musikk

— Taleradio øker sin oppslutning, og vi ser en kraftig tendens til at det bare blir mer og mer populært. 

Den tredje tendensen forskeren trekker frem viser en fremgang i programmer hvor det prates mye. I Danmark har det vært en økning fra åtte til ti prosent innenfor feltet, mens i Storbritannia er tallene mye større.

Den samme tendensen gjenspeiler seg i radioens stadig mer fremtredende rolle på TV-skjermen. I Norge har for eksempel NRKs Dagsnytt 18 lenge hatt flere TV-seere enn radiolyttere. «Taleradio» har også vist seg å være stadig mer populært på YouTube og via strømmenettsider.

Den siste tendensen dreier seg rundt podkaster og deres stadig vekst.

 

Det norske markedet

— Radio i Norge er fortsatt ganske hot!

Det er med disse ord analysesjefen i NRK, Kristian Tolonen, entrer scenen. Han tar oss med tallenes verden.

— Det viser seg at selv om radioen er inne i en ny og spennende fase, så er radioen like viktig for folk som det det var før, forteller Tolonen.

Lyttetiden blant den gjengse nordmann har gått ned med fire minutter det siste året, men tabellene viser at det har vært verre.

— I 2016 var gjennomsnittslyttetiden per dag på 85 minutter, mens for folk flest er det stadig like viktig å lytte til radio.

Tolonen trekker også frem at tenåringer lytter med til radio enn før. Samtidig har radiomarkedet blitt stadig mer fragmentert med et stort mangfold av radiokanaler.

— Dessuten er det over 700 000 som lytter til podkast ukentlig eller oftere.

Søkeskjema


Følg med!

Motta vårt nyhetsbrev, skriv inn din mailadresse her:
Opprett ny konto
Følg oss på