Podkast først, så lineær radio

Radiobransjen bør snu opp ned på sin produksjonsmodell. Det sa James Cridland om fremtiden til radio under Radiodager 2021. Hjemmestudio kan også bli mer vanlig i fremtiden. 

Cridland er selvutnevnt Radio Futurologist og er derfor svært opptatt av fremtiden for radio og podkast. Selv har han jobbet mange år i radio, blant annet i Virgin Radio i Storbritannia.

På link fra Australia presenterte han flere hyggelige tall for radio internasjonalt, som viser at rundt 90 % av befolkningen fortsatt hører på radio i løpet av en uke.

Men det er en trend at de unge hører mindre på lineær radio og er mer interessert i on demand lytting som podkast.

Men, podkast har ført til et stort oppsving for det verbale innholdet, der andelen lytting av «Spoken Word»  har doblet seg i løpet av seks år.

Enda viktigere er det kanskje at lyttingen forandrer seg med hvilken plattform man bruker. Mens eldre fortsatt hører radio på et tradisjonellt radioapparat, hører de unge i stor grad på lyd gjennom smarttelefonen.

De hører da mer på on demand-innhold og via hodetelefoner, og dette bør også påvirke produksjonen av innhold, mente Cridland.

Tidligere har mange radiofolk tenkt radio først og så lagd en podkast ut av det, men det gir mer mening i fremtiden å lage det verbale innholdet til podkast først og så gjøre det om til radio, mener han.

Cridland kom med eksempler på radiokanaler som gjør dette, der f.eks ettermiddagssendingen er laget som lydbiter som høres både på live radio og som on demand og podkast.

Dette vil igjen kunne brukes på forskjellige måter i flere kanaler og lyttes på på forskjellige tidspunkt og distribusjonsformer som passer lytteren.

En annen trend er at mer og mer innhold blir produsert hjemmefra. Dette kom for fullt under pandemien fordi man måtte, men nå finnes det hele radiostasjoner der alle sitter hjemme og stasjonen har ikke noe eget studio i det hele tatt.

Han viste også fram stemmegeneratorer, som ikke bare kan programmeres til å høres ut som din egen stemme, men den kan også få deg til å snakke andre språk. Alt dette kan effektivisere radioproduksjonen og podkast-produksjonen i fremtiden.

Partnere og sponsorer 2021

Bli sponsor for Radiodager? Les mer her

Test

Radiodager er det årlige samlingspunktet for deg som jobber med radio, podkast eller lyd. Her kan du skjerpe dine faglige kunnskaper, få nye ideer, og ikke minst en anledning til å mingle med andre kolleger

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Radiodager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS

0
    0
    Din ordre