Lytterne vil ha både live radio og podkast
Lederdebatt Radiodager 2021 - Foto: Tor Erik Schrøder
Lytterne vil ha både live radio og podkast

Det ble mye snakk om podkast i årets radiolederdebatt, der Norsk Podkastforening for første gang var med.  Men, flere radiosjefer påpekte at lytterne fortsatt vil ha live radio.

Det er ikke tvil om at lyttingen på podkast øker og særlig i den kommersielt attraktive målgruppen unge voksne. Men, samtidig holder lineær radio seg relativt godt.

Det kom fram under radiolederdebatten på Radiodager 2021 i dag. Pandemien var først på menyen og både P4-gruppen og Bauer Media kunne med glede melde at de kommersielle radiokanalene er på fremmarsj igjen etter en tøff tid under koronarestriksjonene.

Styreleder Aslak Skretting i Norsk Lokalradioforbund fortalte at de kommersielle lokalradioene var de som har merket pandemien aller sterkest med et fall på 20 til 30 % i omsetning, men også lokalradioene har kommet seg ovenpå igjen.

Men, hovedfokuset under radiolederdebatten i år ble podkast. Norsk podkastforening var for første gang med på Radiodager i år. Foreningen er relativt nyopprettet, men har allerede fått 200 medlemmer, kunne styreleder Lina Tandberg fortelle.

Radiosjef Cathinka Rondan i NRK kunne fortelle at NRK gjør det bra både på radio og podkast, men også at podkast påvirker hvordan vi hører på radio. Hun nevnte at flere radiomedarbeidere har savnet den gode historiefortellingen og den er tilbake med podkast.

P4 er den av de største aktørene som har satset minst på podkast og P4-sjef Kenneth Andresen forklarte det med at han var skeptisk til om annonsefinansiering kunne bære podkastmarkedet. Han kom innpå at brukerfinansiering vil ha mye å si.

Radiosjef i Bauer, Jim Receveur betegnet podkast som fremtiden og også som toppen av kransekaka for et radioprodukt. Han var også veldig spent på hvordan det ville gå med brukerbetaling, men han var klar på at Bauer ville satse mer på podkast.

Skretting fortalte at mange lokalradioer har lyst til å lage podkast men at de foreløpig ikke tjener noe penger på det og at det blir mest sett på som markedsføring av det lineære produktet.

Andresen var bekymret for at tredjehåndsaktører kunne tjene penger på andres podkaster, ved å f.eks legge inn lokal eller nasjonal lydreklame, noe som vil være en trussel for både riks og lokalradio.

Rondan nevnte at lyd er blant de få medier der mesteparten av distribusjonen foregår via tredjehånds plattformer, så mye som 90 % av lyttingen på NRKs podkaster lå utenfor NRKs egne plattformer.

Receveur var sikker på at lytterne fortsatt vil ha live radio og at vi kanskje må gå tilbake til slik det var før, med direkte sending så og si hele døgnet. Andresen mente også at live radio var viktig for å skille radio fra podkast.

Tandberg i Podkastforeningen var ikke så sikker på at live radio var fremtiden og mente at radio og podkast må være på lytternes premisser, som at de kan høre på hva de vil, når de vil.

Det ble også snakket om at mange podkastere ikke følger de samme etiske retningslinjene som tradisjonell radio, som f.eks vær varsom-plakaten, og Tandberg var enig i at podkastbransjen hadde et stykke igjen på det området.

Det ble mer en intern debatt om Prix Radio, men det kom fram at redaksjonelle produkter faktisk konkurrerer side om side med podkaster om  innholdsreklame om årets radiopriser.

Dessuten var det snakk om mer samarbeid mellom NRK og lokalradio, noe begge parter var positive til.

Partnere og sponsorer 2023

Bli sponsor for Lyddager og Prix Norge? Les mer her

Lyddager, tidligere kjent som Radiodager, er landets største fagkonferanse for lyd- podkast og radio. Under konferansen deles også Norges offisielle lydpriser ut, som belønner det beste fra norsk radio og podkast i over 25 ulike kategorier.

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Lyddager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS

0
    0
    Din ordre