Finner nye stemmer på TikTok

Hvordan står det egentlig til med rekrutteringen i bransjen? Det var et av temaene på årets Radiodager. Der kom det fram flere kreative måter å finne nye talenter på. 

Bakteppet for sesjonen var en NRK-sak om at lokalradioen Radio Luster i Sogn og Fjordane sliter med mangel på nye medarbeidere og at det kan føre til kroken på døra for radiokanalen.

Det er et velkjent faktum at lokalradioene gjennom nesten 40 år har fostret et stort antall radiotalenter som har gått videre både til større lokalradioer og nasjonale kanaler. Noen av dem har også endt opp som programledere på TV.

Men, nå er det vanskelig for mange lokalradioer å tiltrekke seg unge håpefulle radiofolk, noe som kan være et problem for hele bransjen. Det kom fram under sesjonen at før i tiden var det helt normalt å stikke hodet innom døra på lokalradioen og spørre om jobb, gjerne gratis og frivillig. Det er ikke like enkelt på de nasjonale kanalene.

Men, redaksjonssjef i NRK P3 Christer Pettersen-Dahl, som selv startet sin karriere i lokalradio mente at det fortsatt er en vei inn, og den er kanskje bedre enn å utgi sin egen podkast.

Det er mange som prøver å bli kjent med en podkast, men det er viktig å lære god historiefortelling og begynne i en liten radio først, var budskapet til Pettersen- Dahl.

Lærer på Danvik folkehøyskole, Gro Sivertsen Meinseth kunne fortelle at det var podkast elevene kommer for å lære mer om. Danvik er en folkehøyskole som er spisset mot media og har derfor utdanning innen radio og podkast, men mange unge kjenner ikke radio. På pluss-siden blir de fort hektet når de prøver, de får et rush av å snakke på radio, som hun kalte det.

Folkehøyskolen sender hvert år en rekke praktikanter til diverse mediebedrifter, i år er 12 elever utplassert i radio, kunne Meinseth fortelle. Det er mange solskinns-historier, men det fungerer best der bedriften setter av ressurser til å følge opp praktikanten. Hun mente også at radiobransjen ikke er offensive nok for å få praktikanter.

Det er ikke bare de små radioene som tar imot praktikanter, også P4 har hatt en rekke praktikanter, fortalte programsjef Espen Thorpe. Det er viktig at du har passion for det du driver med, sa Thorpe til de som kunne tenke seg en praksisplass. Faktisk beskrev han passion som viktigere enn radioerfaring.

Er du interessert i å jobbe med radio er det altså flere veier inn i bransjen. En av veiene er sosiale medier. NRK har funnet flere nye stemmer på TikTok fikk vi vite.

Dessuten er det viktig å sende en lydfil med stemmeprøve når du sender en søknad om jobb som programleder i en radio. Det er også viktig å lese stillingsutlysningen, P4 har f.eks av og til bedt om video av søkerne.

Problemet med rekruttering går faktisk begge veier. Det er mange ledige stillinger i arbeidsmarkedet og en radiojobb kan fort bli liggende mellom hundrevis av andre jobber, så det kan være vanskelig å nå de rette folkene.

Men, når det gjelder hvorfor lokalradioene sliter med rekrutteringen var et av argumentene at mange lokalradioer kan virke gubbete og verner om seg og sitt, med andre ord er de eksisterende medarbeiderne lite interesserte i nye ideer og nye måter å gjøre ting på. Det er i hvert fall et faktum at gjennomsnitts-alderen i norsk lokalradio er blitt relativt høy.

Partnere og sponsorer 2021

Bli sponsor for Radiodager? Les mer her

Test

Radiodager er det årlige samlingspunktet for deg som jobber med radio, podkast eller lyd. Her kan du skjerpe dine faglige kunnskaper, få nye ideer, og ikke minst en anledning til å mingle med andre kolleger

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Radiodager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS

0
    0
    Din ordre