Podkast-revolusjonen

Det er ingen tvil om at podkast blir viktigere og viktigere, ikke bare for lytterne, men også for radiobransjen. Under Radiodager 2020 fikk vi høre fra forskjellige aktører. 

Vi har hørt det før, lyttingen på podkast øker også i Norge, særlig blant de unge. Men, podkast er i ferd med å forandre seg radikalt.

– Det har blitt mye større kvalitet på podkastene bare de siste to årene, sa Lina Tandberg Martens, som er styreleder i Podtoppen,.

Hun nevnte at man før kunne sette seg ved kjøkkenbordet og skravle sammen, mens nå er produksjonene blitt adskillig mer kvalitetsbevisste.

Hun diskuterte podkastrevolusjonen under Radiodager 2020 med Øystein Weibell Podkastsjef i Bauer Media Norge, Erik Aasheim Journalist og forfatter, Vilde Batzer Podkastansvarlig i NRK og Kari Hesthamar Svarttrost Produksjoner

Panelet var enig i at podkast er kommet for å bli og blir stadig mer viktig. Det var også tegn til at podkasten begynner å bli voksen. Vi er fortsatt i startgropen, men vi begynner å se hva som fungerer og ikke, sa  Tandberg Martens, som leder målingene på hvilke podkaster som folk lytter på.

Mange podkaster egner seg også på lineær radio, og omvendt. Men en podkast produseres for at man i utgangspunktet skal høre den fra begynnelsen av. Et radioprogram er laget med tanke på at folk kommer innom underveis.

– Interessen for podkast har vært der, men viljen til å bruke penger har vært mindre hos annonsørene, forteller Weibell i Bauer. Han pekte på at forskjellen mellom dem og NRK er at de må tjene penger på det de gjør. Men, han mener det er gode grunner for annonsørene å satse på podkast, blant annet er det færre andre annonser å kjempe om oppmerksomheten om og annonsene kan målrettes på en annen måte. Bauer har nylig lansert sin egen plattform for podkast, Podplay.

Podkastlytteren er ute etter å lære noe og fordype seg, mens en tradisjonell radiolytter er ute etter selskap, mener Weibell.

Man oppsøker podkaster på en annen måte en vanlig radio, som man gjerne går fra eller til. Blant annet lytter de fleste med headsett og man kommer dermed nærmere, sa Hesthamar.

NRKs podkastsjef, Vilde Batzer, avslørte at NRK har en del planer om nye podkaster på gang. De jobber med musikkpodkast, sportpodkast og til og med en hundepodkast er med i planene fra NRK.

Partnere og sponsorer 2021

Bli sponsor for Radiodager? Les mer her

Test

Radiodager er det årlige samlingspunktet for deg som jobber med radio, podkast eller lyd. Her kan du skjerpe dine faglige kunnskaper, få nye ideer, og ikke minst en anledning til å mingle med andre kolleger

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Radiodager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS

0
    0
    Din ordre