«The Totally Football Show» sin suksessoppskrift
«The Totally Football Show» sin suksessoppskrift


Som siste foredrag torsdag 19. september var det Iain Macintosh som hadde som mål å dele sin kunnskap til deltakerne på radiodager. Hvordan gikk det da han gikk fra å være i en trygg journalistjobb i The Guardain, til å begi seg ut i den relativt store podcastverden? Hvordan ble «The Totally football Show» en så stor suksess, med hele 33 millioner avspillinger forrige sesong? 

Iain Macintosh er en britisk journalist, forfatter og podkaster. Han er leder for Muddy Knees Media i Storbritannia, og var tidligere en sportsjournalist for bl.a. ESPN før han grunnla fotball-nettstedet «The Set Pieces». I tillegg til å ha vært programleder og bidragsyter for radio og TV i Storbritannia, har han forfattet hele åtte bøker, flere om dataspillet «Football Manager». I Norge er han kjent som en sporadisk gjest i TV2s Premier League-sendinger.

Det er mye konkurranse i fotballsegmentet av podcastverden. Derfor er det svært viktig at alle som er med på det nye prosjektet er enig om hva slags strategi man skal gå for. Man må utvikle et unikt verdiforslag, og være trofaste til dette forslaget gjennom hele prosessen. Et av retningslinjene som for eksempel «The Totally Football show» praktiserer, er at det er kun mennesker som elsker fotball som har mulighet til å være gjest eller snakke i podcasten. Denne typen retningslinjer er viktig å følge, slik at lytteren vet hva hen får når hen setter på en ny episode. Et entusiastisk menneske som snakker om det hen elsker. I tillegg til å ha engasjerte fotballeksperter og fotballfans, ønsker «The Totally Football Show» å ha kunnskapsrike gjester og programledere. De færreste ønsker å høre på en person som snakker om noe de egentlig ikke kan noe om. Det blir gjerne «rubbish», som Iain kaller det, og ikke interessant for lytteren i lengden.

Hvordan skiller man seg ut fra andre podcaster? Man må jobbe for å få showet til å virke levende. Et eksempel han spiller av under foredraget, er et klipp fra før «England – Croatia» kampen under fjorårets VM. Det var stemmer fra alle mulige plasser, fra alle mulige slags mennesker, fra hele England. De hadde prøvd å fange essensen av entusiasmen og gleden til landet under VM i et klipp, og det fikk de til. Mye på grunn av mangfoldet i klippet.

Videre snakker han om konseptet «podcast». Hvorfor har det blitt så stort som det har blitt? Radio er noe man ofte slår på for å ha i bakgrunnen. Podcast derimot, er noe du fysisk må trykke inn på en app for å «abonnere» på. Podcast er også noe man gjerne setter på når man skal holde på noe, alene. Lage mat, vaske klær eller jogge en tur. Det er sjeldent man er en stor vennegjeng, og en i gjengen sier » sett på den siste podcasten til The totally football show da». Begge disse faktorene gjør at podcastkonseptet føles mer intimt og personlig enn annen type underholdning.

Oppsummert handlet foredraget mye om hvor viktig det var å ha et godt planlagt konsept. Det å lage en ny podcast i dag er ikke umulig, men det er stor konkurranse på markedet, så det er viktig å skille seg ut. I tillegg til at man skal skille seg ut, er det viktig at basiselementene er på plass, med god produsent som tar ansvar for kvalitet, godt innhold og gode rammer. Videre mener han at når man etter hvert har utviklet et konsept, er det veldig viktig å prøve på nye ting for å fornye konseptet. Om man ikke prøver, så vil man aldri lykkes. Om man feiler så lærer man, og da kan man prøve på nytt.

 

Foto: Tor Erik Schrøder

Partnere og sponsorer 2021

Bli sponsor for Radiodager? Les mer her

Test

Radiodager er landets største fagkonferanse for lyd- podkast og radio. Under konferansen deles også Norges offisielle lydpriser ut, som belønner det beste fra norsk radio og podkast i over 20 ulike kategorier.

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Radiodager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS

0
    0
    Din ordre