Krister Moltzen om viktigheten av dramaturgi

Fredag morgen var det Krister Moltzen, kjent fra Third Ear Productions, som skulle dele sin kunnskap til deltakerne på radiodager. Third Ear er kjent for å lage podcast om historier fra virkeligheten, hvor de enten forteller en historie de har fått tilsendt, eller skaper en interaksjon blant lytterne og tar de med inn i podcasten. Hvordan har de klart å skape dette så populært blant et så stort publikum?

Krister Moltzen er en dansk skribent og produsent som har jobbet med lydbaserte historier siden 2003. Krister har skrevet og produsert noen av Danmarks mest kjente podcast-historier, og jobber også som researcher, programleder og manusforfatter på ulike podcaster og dokumentarfilmer.

Under foredraget beskriver han hvordan han lagde podcasten om skattejakten. De har laget en ekte skattejakt, hvor lytterne fikk hint gjennom podcasten til hvor skatten lå nedgravd. En lytter fant til slutt skatten og fikk premien. Videre spiller han av et klipp hvor man kan høre at en lytter endelig finner skatten, og bryter ut et gledesrop. Dette gir en interaksjon mellom podcastprodusentene og lytterne som Krister mener skaper en unik dynamikk.

Videre spiller han av flere lydklipp, hvor noen av klippene har animasjonervideoer som bakgrunn. Dette gjør han for å forklare bruken av god fortellerteknikk og dramaturgi i sammenheng med lyd og bilde. Han forteller livlig og fritt om hvordan dramaturgi er et viktig virkemiddel, hvor de ofte leter etter historier som har en naturlig dramaturgi i seg. Om det minner om noe man har sett på film eller lest i roman, er det ofte en god indikator på at det kan bli en god historie.

Oppsummert så forteller Krister Moltzen engasjerende om hvordan de jobber hardt for å skape en unik lytteropplevelse og interaksjon med publikum. Dramaturgi er noe som skiller seg ut som en viktig nøkkel til en god historie, hvor de prøver å skape 2, 3 eller 4 minutters lange scener slik som i en ekte film. Sammenligningen mellom film og podcast trekkes fram, og hvordan noen fortellinger holder det kanskje med at man viser bilder, men ved andre mer komplekse fortellinger blir historien hakket bedre med gode og velformulerte ord.

 

Foto: Tor Erik Schrøder

Partnere og sponsorer 2021

Bli sponsor for Radiodager? Les mer her

Test

Radiodager er det årlige samlingspunktet for deg som jobber med radio, podkast eller lyd. Her kan du skjerpe dine faglige kunnskaper, få nye ideer, og ikke minst en anledning til å mingle med andre kolleger

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Radiodager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS

0
    0
    Din ordre