Det norske skal redde norsk radio
Det norske skal redde norsk radio

Tradisjonen tro samles lederne for de ulike radiokonsernene første dagen til debatt. Hvordan fremtidens radio vil se ut og hvordan annonsørene skal skjønne viktigheten av lineær-radio stod i fokus.

Nye i årets debatt var den nye radiosjefen i NRK Cathinka Rondan, og Administrerende direktør i Bauer Media Norge, Jim Receveur. I tillegg bestod panelet av Aslak Skretting, styreleder i Norsk Lokalradioforbund og Kenneth Andresen Radiosjef i P4-gruppen.

Sigrid Sollund, programlederen i Dagsnytt atten, ledet debatten og var opptatt av å finne ut hvor fremtiden til norsk radio lå. Kenneth Andresen var tidlig ute med å påpeke at radioen ikke var et døende medium, og at spådommene hans fra i fjor var riktig: Radioens lyttertall har økt.

– Det er viktig å fremsnakke mediet vårt, forklarer Andresen. Han vektlegger at det norsk radio har som ingen andre har, er sterke norske personligheter som snakker norsk, er fra Norge og er aktive i Norge. Receveur var enig i påstanden og mente at dette var måten norsk radio kunne nå frem til norske lyttere i Norge.

Norsk lokalradio mente at styrken lå i det å være tilgjengelig i det norske landskapet og være tilgjengelig i lokalsamfunnet.

– Dette er vår nisje, det å være tilgjengelig i lokalsamfunnene, forklarer Skretting om hva som er viktig for Lokalradioforbundet.

Rondan påpekte at folk, selv om det dukker opp nye plattformer, ikke nødvendigvis trenger å slenge seg på trenden med en gang.

– Med en gang publikum begynner å bruke en ny ting, tenker alle at de må være på den plattformen, forklarer hun.

Hun presiserer at radio har ulik bruk enn andre medier, og mener radioens rolle som sekundær medium, ett medie du kan bruke mens du gjør andre ting, er unik.

Spørsmål rundt annonsører stod også i fokus, Kenneth Andresen etterlyste ansvar fra annonsørens side.

– Annonsører må ta et ansvar for norsk mediemangfold, mener han. Han påpeker at det er få andre medier som når ut så bredt som det radio gjør, mens andre medier annonserer basert på personprofiler.

Se flere bilder fra Radiolederdebatten under.

Alle foto: Tor Erik Schrøder

 

Partnere og sponsorer 2022

Bli sponsor for Radiodager? Les mer her

Test

Radiodager er landets største fagkonferanse for lyd- podkast og radio. Under konferansen deles også Norges offisielle lydpriser ut, som belønner det beste fra norsk radio og podkast i over 20 ulike kategorier.

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Radiodager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS

0
    0
    Din ordre
    Venteliste Fyll inn navn og gyldig e-postadresse for å sette deg på venteliste