Radiodager 2018 er i gang
Knut-Arne Futsæter
Radiodager 2018 er i gang

Radiofolk fra hele landet og fra utlandet har ankommet Oslo for årets store radiobegivenhet. Radiodager 2018 er i gang!

Den første dagen av Radiodager 2018 er lagt til Store Studio hos NRK på Marienlyst i Oslo. Det er i alt 360 deltagere under årets radiokonferanse fra diverse radiokanaler. Det er flere enn vanlig og i år det ekstra mange fra P4-gruppen og fra lokalradio, forteller daglig leder Morten Scott Janssen.

De siste årene har det vært en nedgang for de tradisjonelle mediene, men radio har klart seg relativt bra, sa Knut-Arne Futsæter fra Kantar Media under åpningsforedraget på Radiodager 2018, med fokus på dagens mediesituasjon.

Sosiale medier er blitt svært viktig i Norge, med Facebook som den største på 86 % daglig bruk.

Radio er bare litt mindre, men det nyter mye større troverdighet enn sosiale medier, mener Futsæter.

3% har smarthøytalere som kan kommunisere på norsk, bare få dager etter at taleassistenten ble lansert på vårt språk. I USA har 32 % anskaffet seg smarthøytalere, fortalte Futsæter.

Han mente at smarthøytalere blir årets julegave i Norge og det er kjent fra USA at den i stor grad brukes til lyd, som musikk og radio.

Streamingtjenester for TV har blitt svært viktig i Norge og det er norskprodusert reality som er det mest populære. Overført til radio så er det norsk innhold og for lokalradio er det lokalt innhold som fenger, mener Futsæter, som er forskningsdirektør i analyseselskapet Kantar Media.

47 % av all lyd vi konsumerer er radio, 9 % er podkast, viser en undersøkelse fra USA. I Norge er det 7 % lytter til podkast.

Radio er hatt en liten tilbakegang i flere år, også før FM-slukkingen til rikskanalene. Nedgangen ble litt større etter FM-slukkingen.

Det er 18% færre enheter som brukes til radio i 2018 sammenlignet med 2016.

Det har de siste årene vært en nedgang i radiolyttingen om sommeren, men i 2018 var den enda litt større enn før-

Det er nå flere som lytter på lokalradio og det bidrar positivt til den totale radiolyttingen.

Flere lokalradioer melder om sterkt vekst og dobling og vel så det, forteller Futsæter, og peker spesiellt på de som både sender på FM og DAB.

Det er færre som hører på riksradio enn før, men de som hører på bruker noe mer tid på lytting. Når det gjelder lyttetiden klarer radio seg bedre enn TV, særlig når lokalradioene legges inn i regnestykket.

 

Partnere og sponsorer 2023

Bli sponsor for Lyddager og Prix Norge? Les mer her

Lyddager, tidligere kjent som Radiodager, er landets største fagkonferanse for lyd- podkast og radio. Under konferansen deles også Norges offisielle lydpriser ut, som belønner det beste fra norsk radio og podkast i over 25 ulike kategorier.

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Lyddager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS