Hvordan finne ut hva lytterne vil ha?
Hvordan finne ut hva lytterne vil ha?

Hvordan skal vi bli kjent med publikummet vårt. Det var spørsmålet som Line Gevelt Andersen fra NRK forsøkte å svare på Radiodager. 

Det er viktig å vite hvor sterkt folk føler seg knyttet til det fylket de er bosatt i og dette gjenspeiler også radiolyttingen, NRK distrikt har flere lyttere i områder der folk har sterk tilknyting til fylket de bor i. Det kan også forklare hvorfor NRK distrikt ikke har så høy oppslutning i Oslo.

Gevelt Andersen fortalte at NRK har gjort dybdeintervjuer med en rekke personer for å finne ut hvorfor de hører på radio eller hvorfor de eventuellt skrur av.

Blant annet fikk vi presentert resultatene av intervjuet med en dame på 44 år som hørte på NRK Møre og Romsdal, der hun kom fra, men aldri på Østlandssendingen, selv om det er der hun bor på.

Av resultater fra Oslo og Akershus viser det seg at nyhetsoppdateringer nevnes som en god grunn for å skru på radio. Ikke overraskende er direkte morgenradio noe som er viktig for mange.

På den negative siden oppdaget man at musikk med en annen dialekt enn sin egen trigger negative følelser hos folk. Litt mer overraskende var det at flere nevnte at de synes distriktssendingene til NRK er for anonyme. Mange kunne ikke huske å ha sett eller hørt Østlandssendingene, selv om de kjente igjen programledere.

Mange nevnte også konkurransen Lyden av Norge på P4 som en grunn til at slo på radioen. «Kongen av konkurranser på radio» utropte Gevelt Andersen.

Andre grunner til å slå av er reklame, sport og politikere som krangler, de vil heller av konstruktiv journalistikk. De vil ha mindre konflikt og mer innslag om positive ting som skjer.

Mange svarte også at de ikke hadde DAB i bil. De skrudde i stedet på FM-radioen til de fant noe, en ulempe for NRK som ikke sender på FM lenger.

Det er store forskjeller fra Oslo til distriktene når det gjelder lyttere. Vi ble presentert for ei dame på 43 år fra Tromsø som føler seg veldig knyttet til distriktet og elsker å høre P1.

Resultatene viser at folk i distriktene både kjenner til og liker P1 og NRK distrikt bedre. Det er også større aksept for musikk med dialekt, uavhengig av om det er sin egen dialekt.

Uansett hvor de bor så er det mange lyttere som etterlyser at radioen er mer ute i lokalmiljøet og snakker med folk.

Partnere og sponsorer 2023

Bli sponsor for Lyddager og Prix Norge? Les mer her

Lyddager, tidligere kjent som Radiodager, er landets største fagkonferanse for lyd- podkast og radio. Under konferansen deles også Norges offisielle lydpriser ut, som belønner det beste fra norsk radio og podkast i over 25 ulike kategorier.

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Lyddager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS

0
    0
    Din ordre