Idédugnad på 1-2-3
Bildetekst
Idédugnad på 1-2-3

Fem radiopersoner delte seks idéer hver, på 45 minutter. La deg inspirere av Radio 102s fiffige stunts og Scott Carriers science fiction-idéer. Og litt til.

– Hver tirsdag morgen ringer vi opp bedrifter. Her kan man ikke melde seg på, men man må bli utfordret av en annen bedrift. Vinnende lag utfordrer nye bedrifter neste uke.

Thor Magnar Thorsen fra lokalradioen Radio 102 snakket om deres bedriftsquiz på sesjonen «30 idéer på 45 minutter». Det er lett å se for seg god stemning på morrakvisten på kontorene rundt om.

– Og så har vi nynnekonkurranse. Da byr vi litt på oss selv.

Et klipp spilles av, og en noe umusikalsk nynning lyder over høyttalerne.

– Hvilken låt var det? Ingen respons. – Dyrene i Afrika. Vi ler.

Testing av mat så vel som redskaper, er en annen populær spalte. Her gir de bort det de tester til lytterne, noe som skaper stort engasjement i sosiale media.

Morten Scott Janssen fra P4 driver også med mange stunts og konkurranser til daglig.

– Hvorfor skal vi lage konkurranser? Det er kanskje det aller letteste vi gjør i radio når vi skal fylle en viss tid.

Blant annet trekker Janssen fram konseptet «P4 redder radiolytting på arbeidsplassen». Her delte de ut ting som DAB-radioer og DAB-adaptere.

– Roboter har jo ingen ønsker eller følelser
Scott Carrier hadde også notert seg noen idéer på en lapp.

– These aren’t necessarily radio ideas, they’re just ideas. They could be used for whatever.

Carrier er nysgjerrig på hva som ville skje dersom alle menneskene på jorden døde, og det bare er roboter igjen.

– De er jo bare maskiner. Og så setter de seg ned, og de spør hverandre; Hva skal vi gjøre nå? Men roboter har jo ingen mål eller ønsker, så de ville kanskje ikke komme opp med noe. Vel, jeg tror de ville begynne å skape sin egen mor. Og jeg tror det ville vært Jennifer Lawrence.

Lytterens konsentrasjon
Cathinka Rondan fra Rubicon TV, og tidligere prosjektleder i Salongen på P2, snakker om podcast.

– Ikke undervurder lytterens konsentrasjon, sier hun. Husk at 86 % av lytterne hører på for å lære noe nytt, og mange hører mens de går tur eller bretter tøy på kvelden.

Dessuten er det viktig å være ekte.

– Alle vet at podcasten er et opptak. Det handler om hvordan man snakker til lytteren. Å rope litt sånn show-aktig er dårlig egna. Se heller for deg at du har lytteren ved siden av deg ved bordet. Snakk om ting som et menneske, ikke spill en forestilling.

Hun understreker også at lytteren gjerne kan bli med på reisen som en podcast utgjør, og at man gjerne kan være åpen om tvil underveis.

Åpne dører hos Radiodok
– Vi har jo alltid hatt en åpen dør til nye mennesker med nye ideer, sier Kjetil Saugestad fra Radiodok. I en liten redaksjon som vi er, trenger vi nye input og nye ideer. Vi tar inn mennesker som aldri har holdt i en mikrofon før, og kurser de.

Han gir eksempler på to klassisk dårlige idéer, som ikke slipper gjennom hos de. Slik som «Lyder overalt». Å lage noe om noen som arbeider i støyfulle områder, eller noen som har hørselsproblemer, for eksempel. Her mangler gjerne den gode fortellingen, understreker han.

«Prosjekt overvekt» er en annen idé-type som trekkes frem som dårlig.

– Litt sånn, jeg synes dette er et veldig viktig tema, jeg vil finne noen som er på klinikk, jeg vil snakke med noen eksperter. Men det mangler en hovedperson! Sier Saugestad.

Og hovedpersonen kan synes som stikkordet for en god radiodokumentar. Dersom em klarer å personifisere historien, og gjerne med egne erfaringer, kan man nå gjennom med et godt utgangspunkt.

– Faren med personlige historier er at man kan komme på kant med familien, da. Ta en Knausgård. Men for en tilgang! Her har du researchet temaet fra alle bauer og kanter, sier Saugestad entusiastisk.

Pål er styreleder i Foreningen Radiodager

Partnere og sponsorer 2023

Bli sponsor for Lyddager og Prix Norge? Les mer her

Lyddager, tidligere kjent som Radiodager, er landets største fagkonferanse for lyd- podkast og radio. Under konferansen deles også Norges offisielle lydpriser ut, som belønner det beste fra norsk radio og podkast i over 25 ulike kategorier.

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Lyddager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS

0
    0
    Din ordre